مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


[ پنج شنبه 22 خرداد 1393 ] [ 19:36 ] [ نگار رحم خدا ]

مقدمه:
احداث گلخانه برای تولید میوه های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن 17 میلادی در اروپا آغاز و در سالهای اخیر به منظور استفاده بهینه از منابع خاک وآب و یا اشتغال زایی در سراسر جهان گسترش یافته است.
برای اطلاع رسانی مناسب به متقاضیان احداث گلخانه مجموعه ای تحت عنوان (آشنایی با کشت های گلخانه ای) تدوین نموده که حاوی اطلاعات اجمالی از انواع محصولات گلخانه ای سازه ها و چگونگی صدور پروانه تأسیس گلخانه می باشد. که امید است مورد استفاده علاقه مندان تولیدات محصولات گلخانه ای قرار گیرد.

1- تعریف گلخانه:
 گلخانه بخش محدودی از فضاست که در آن کلیه عوامل محیطی قابل کنترل بوده و برای کشتهای متراکم و تولید محصول خارج فصل و یا خارج از محیط طبیعی گیاه احداث میگردد.
 
2- انواع گلخانه ها :
گلخانه ها از نظر نوع تو لید و نوع تیپ سازه دارای انواع مختلفی به شرح ذیل می باشند.
تقسیم بندی بر اساس نوع تولید:
1-2- گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل, بادمجان, طالبی, سبزیجات برگی(ریحان- شاهی و........) می باشد.
2-2- گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد.

منبع: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 19:10 ] [ نگار رحم خدا ]

مقدمه

توت فرنگی گیاهی علفی چند ساله , متعلق به خانواده گل سرخیان و بومی جنگلهای اروپاست که قونه وحشی آن دارایی گل و برگ های کوچک میباشد و از قرن چهاردهم به سبب خواص دارویی آن معرفی شده است .

رقم های موجود از تلاقی بین گونه های مختلف به دست آمده اند .

در صورت کاشت صحیح, اجرای مراقبت  های لازم و انتخاب رقم های مناسب میتوان تا بیست تن در هکتار محصول برداشت کرد . نشاء را باید از موسسات مورد اطمینان تهیه و دقت نمونه که آلوده به بیماری های گیاهی به ویژه بیماری های ویروسی نباشد .

موقعیت و آب و هوا :

به علت زود بار ور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سر مایی دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند.

زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .

این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره  رسیدن میوه , در غیر این صورت میوه ها کوچک باقی میمانند .

 

منابع مورد استفاده :

 

1-     تفضیلی عنایت اله 1372, کشت توت فرنگی , مرکز نشر دانشگاه شیراز

 

2-     حکیمی جمشید 1370, پرورش توت فرنگی

 

3-     سر سیفی محمد1378,  پرورش توت فرنگی , انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 19:3 ] [ نگار رحم خدا ]

گوجه فرنگی (Lycopersium  esculantium) یکی از سیزیهای مهم است که به لحاظ داشتن ویتامین A , C  و مواد غذایی نقش مهمی در سلامتی جامعه ایفا می نماید . گوجه فرنگی در شرایط اقلیمی بسیار متفاوت از بوشهر گرفته تا مرند آذربایجانشرقی و در تمام استانهای کشور در سطح وسیعی کشت می شود . این سیزی مهم در مناطق جنوبی کشور نظیر استانهای هرمزگان و بوشهر که دارای هوای گرم هستند در زمستان در هوای آزاد محصول (نوبری) داده و در اواخر اردیبهشت ماه باردهی آن به اتمام می رسد .

این در حالی است که در استانهای سردسیر در همین مواقع نشاء های گوجه فرنگی از خزانه به مزارع انتقال داده شده و در طول تابستان محصول می دهد. در اکثر استانهای کشور با وجود اقلیم متفاوت , کشت مزرعه و پلاستیکی و گلخانه ای آن مرسوم است . میزان برداشت عناصر غذایی گوجه فرنگی با 90 تن عملکرد بیش از 260 کیلوگرم ازت (N ) , 100 کیلوگرم (P2O5) , 520کیلوگرم پتاسیم (K2O) , 40 کیلوگرم منیزیم , 60 کیلوگرم گوگرد و رقمی بیش از 100 کیلوگرم در هکتار کلسیم می باشد . ولی مقدار برداشت عناصر ریز معدنی درمقایسه با عناصر پر مصرف بسیار کم و ناچیز است

 

منابع مورد استفاده

 

1-       اداره کل آمار و اطلاعات

 

2-       ارشد کامران . بررسی و تعیین نیاز کودی (ازت و فسفر) دو رقم گوجه فرنگی

 

3-       خوشخوی, مرتضی و علی اکبر کامکارحقیقی , گوجه فرنگی از کشت تا برداشت  دانشگاه شیراز

 

4-       ملکوتی ,محمدجعفر و محمد مهدی طهرانی . نقش ریز مغذی ها در افزایش عملکرد  و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی

 

وبلاگ مهندسی کشاورزی 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 18:59 ] [ نگار رحم خدا ]
کشاورزي ارگانيك يعني استفاده از اطلاعات سنتیو علمی براي كاهش استفاده از سموم و مواد شيميايي در توليد محصولات. سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار است و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست .

در اين نوع از كشاورزي از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها ، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی ، چرخه های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک مي شود. این نظریه تاکید دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده گردد و از نهاده های بیرونی استفاده ای نشود. و برایاین منظور احتیاج به سیستم های تطابق پذیری در هر منطقه داریم . این کار باعث استفاده از روشهای کشاورزی زیستی و مکانیکی و بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده صورت می گیرد.

محققان آمريكايي مي گويند ميوه ها و سبزيجات ارگانيك در مقايسه با انواعي كه به روش هاي رايج رشد داده مي شوند براي سلامت قلب بهترند.


به گزارش بي بي سي ، نتايج يك مطالعه 10 ساله با مقايسه گوجه فرنگي ارگانيك با محصول استاندارد نشان داه است سطوح فلاونوئيد ها كه نوعي آنتي اكسيدان هستند در فرآورده ارگانيك تقريبا دو برابر است.
فلاونوئيدها تركيباتي هستند كه فشار خون را كاهش مي دهند و لذا از خطر بيماري هاي قلبي و سكته مغزي نيز مي كاهند.

محققان مي گويند علت اين تفاوت به نتيروژن موجود در خاك مربوط مي شود.
محققان دانشگاه كاليفرنيا ميزان دو فلاونوئيد به نام هاي quercetin و kaempferol در گوجه فرنگي خشك اندازه گيري كرده و دريافتند بطور متوسط ميزان اين دو در نمونه هاي ارگانيك گوجه فرنگي به ترتيب 79 و 97 درصد بيشتراست.
سطوح متفاوت فلاونوئيدها در گوجه فرنگي احتمالا به عدم حضور كود در كشاورزي ارگانيك مربوط مي شود. اين تركيبات به صورت يك مكانيسم دفاعي تحريك شده در اثر كمبود ماده مغذي مانند كمبود نيتروژن در خاك توليد مي شوند.

نيتروژن غير آلي موجود در كودهاي رايج براحتي در دسترس گياه قرار مي گيرند و بنابراين كود دهي زياد احتمالا باعث كاهش سطوح فلاونوئيدها مي شود.

كشاورزي ارگانيك يعني استفاده از اطلاعات سنتیو علمی براي كاهش استفاده از سموم و مواد شيميايي در توليد محصولات. سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار است و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست .

در اين نوع از كشاورزي از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها ، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی ، چرخه های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک مي شود. این نظریه تاکید دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده گردد و از نهاده های بیرونی استفاده ای نشود. و برایاین منظور احتیاج به سیستم های تطابق پذیری در هر منطقه داریم . این کار باعث استفاده از روشهای کشاورزی زیستی و مکانیکی و بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده صورت می گیرد.

مطالب موجود در مقاله :

کشاورزی ارگانیک چیست؟

تولیدات گواهی شده ارگانیک چه چیزهایی هستند؟

مزایای کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست

کشاورزی ارگانیک و تنوع زیستی(Biodiversity)

ده علت برای رفتن به سمت کشاورزی ارگانیک

غذاهاي ارگانيك براي قلب بهترند

 منبع :                      forum.p30world.com


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 18:56 ] [ نگار رحم خدا ]
در اواخر قرن نوزدهم با شناخت مواد غذایی پرمصرف و بعدها نیاز به مواد کم‌مصرف و فراهم نمودن شرایط تهویه مناسب در محلولهای غذایی بطور مصنوعی سیکل کامل تولید از مرحله سبز شدن تا مرحله باردهی و مرگ از نظر علمی در حوالی سالهای 1930 ـ 1920 امکان‌پذیر اعلام گردید. اصطلاح هیدروپونیک(Hydroponicum) اولین بار بوسیله Gericke پیشنهاد شد که او موفق گردیده بود در کالیفرنیا تولید نباتات را در معیار تجارتی بدون استفاده ازخاکاز رشد اولیه تا مرحله باردهی نشان دهد. این اصطلاح مجموعه‌ای است از یک لغت یونانی Hydro یعنی آب و کلمه لاتین Ponero یعنی جای دادن که بطور خلاصه مفهوم قرار گرفتن چیزی در آب از آن استنباط می‌گردد.

هنگامی که استفاده از روش آب کشت و تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک مطرح می‌شود این سوال ظاهرا بسیار ساده پیش می‌آید که وقتی میلیونها هکتار زمین مزروعی وجود دارد که قسمتی هم بدون استفاده مانده، وقتی خاک به عنوان منبع مواد غذایی گیاهان و محیط طبیعی رشد آنها به بشر ارزانی شده چرا به جای استفاده از آن به دنبال روش تولید بدون استفاده از خاک برویم؟ پاسخ این سوال در مواردی که جامعه مصرف کننده مثلا سبزیجات تازه به دلایل صنعتی ، تجارتی ، نظامی و غیره در منطقه بدون خاک مزروعی مستقر شده و یا دسترسی با آب ارزان قیمت نداشته و مسائل حمل و غیره مطرح باشد نسبتا آسان است.

کشت
 
کشت بدون خاک شامل انواعی از روشهای غیر متعارف کاشت گیاهان است . مانند کشت آبی و کشت در ماسه و کشت در سنگریزه و کشت هوایی و کشت داخل لوله و ....

کلمه هیدروپونیک برای اولین بار در آمریکا استفاده شد و مترادف با کشت بدون خاک است . ولی در آلمان و انگلیس کشت آب برای این روش نام گذاری می شود .

روش کشت گیاهان بدون خاک از سالها قبل در فلسطین اشغالی استفاده می شده است . در این منطقه به دلیل کمبود آب و خاک این روش جایگزین مناسبی برای زراعت روشهای متداول است .

 

منابع :

 

http://www.takestan.mihanblog.com

 

http://daneshnameh.roshd.ir

 

 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 18:28 ] [ نگار رحم خدا ]

نام گیاه

موارد مصرف

اسطو خدوس

آسم ، اسپاسم ریه ،تنگی نفس ، خلط آور

نعناع

اشتها آور ، مسکن دل درد ، ضذ نفخ ، محرک معده

زیره سیاه

کاهش وزن ، چربی سوز ، رفع اشتهای کاذب ،

شوید

پایین آورنده کلسترول خون، کنترل چربی خون

زنجبیل

تقویت جنسی ، افزایش اسپرم

شنبلیله

درمان قند خون ، تولید انسولین طبیعی

گزنه

رفع درد هنگام ادرار ، درمان پروستات

خواجه باشی

درمان بواسیر ،  رفع یبوست

بومادران

اسهال های حاد و معمولی ، ضذ تهوع و مسمومیت

میخک

آرام بخش مغز و اعصاب ، خواب آور ، ضد درد

زیره سبز

کاهش ورم معده ، هاضم ، از بین برنده ضخم معده

شاه اسپرم

درمان سوء هاضمه

مرزه کوهی

ضد انگل , دفع کرمک ها و قارچ های انگل های روده

کاسنی

تصفیه خون ، تنظیم کلسترول خون و گلبول های قرمز

ترخون

پایین آورنده فشار خون

دارچین

رماتیسم

آویشن

کمک به  درمان سرماخوردگی ، عفونت گلو

خارشتر

دفع سنگ های کلیه ، ضد عفونی مجاری ادرار

رازیانه

تنظیم عادت ماهانه ، اختلالات قبل از قاعدگی

رزماری

درمان درد مفاصل ، از بین برنده ورم مفاصل

برگ چنار

چاق کننده ، نیروزا ، افزایش وزن

اکالیپتوس

رفع علائم سینوزیت

پولک

رفع علائم سینوزیت

اسفناج

تقویت عمومی بدن ، کوبود آهن ، خون ساز

بهار نارنج

آرام بخش ، تقویت مغز و اعصاب

کاکوتی

رفع دل درد ، قولنج

بابونه

رفع علائم میگرن

شیرین بیان

زخم معده

گل رومی

رفع یبوست

شاتره

درمان آکنه های شدید ، رفع جوش های جوانی

بیدمشک

کم خونی

گل ختمی

ضد عفونی کننده ، ضد عفونی واژن، سوزش ادرار

 

منبع : شرکت گلفام تولید کننده عرقیات - اسانس  و عصاره های گیاهی

[ شنبه 17 خرداد 1393 ] [ 18:22 ] [ نگار رحم خدا ]

 

در ادامه مطلب ..

ادامه مطلب
[ شنبه 17 خرداد 1393 ] [ 18:14 ] [ نگار رحم خدا ]

 1.    پاموکل (ترکیه)

به زبان ترکی این نام یعنی: قلعه پنبه ای و به آسانی می توان فهمید که چرا چنین نامی به آن اطلاق شده است. همچنین این شگفتی طبیعی قسمتی از سایت شهر  هایراپولیس    Hierapolis (در سوریه) است و در طی قرنها این دو به دلیل نزدیکی یکی شده اند.

عکس های جالب در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب
[ شنبه 17 خرداد 1393 ] [ 18:12 ] [ نگار رحم خدا ]

متن ترانه خلیج ایرانی

تیغیمو میبریم رعدیمو می غریم

فریادمون پشت کوهو تکون میده

از جارو جنجال دشمن نمی ترسیم

این خاک خیلی از این بازی ها دیده

خون عزیزامو دریاست ای دنیا
طوفان ترین دنیا باماست ای دنیا

سبزو سفید و سرخ آباد و آزاده

تا هست این پرچم بالاست ای دنیا

خلیج ایرانی آبی آزاده

یه ملت عاشق پشت تو وایستاده

برای داشتن تو دنیا اگه جمع شه

فک کن اجازه بدیم یک مو ازت کم شه

 

هر آدمی تو دنیا یه تیکه خاک مال اونه

عاشق آب و خاکشه خاک من ایرونه

کوچولو جلوتر نیا این گربه بی رقیبه

این گربه زخمش واسه تو زیادی عمیقه

ما دستامون تو دست همه شما دستاتون تو نفته

کوچولو شیطونی بسه دیگه انگاری یادتون رفته
این گربه خوابه ولی اگه بیدار شه می غـــره

شیطونی کنی یهو دیدی گوشتونو می بــــره

 

خلیج ایرانی آبی آزاده

یه ملت عاشق پشت تو وایستاده

برای داشتن تو دنیا اگه جمع شه

فک کن اجازه بدیم یک مو ازت کم شه

[ شنبه 16 خرداد 1393 ] [ 23:58 ] [ نگار رحم خدا ]
صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 28 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب