مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


 

قارچ یكی از سبزیهایی است كه به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می كند. مطالعات اخیر در مؤسسه های تحقیقاتی غربی بیانم می كند كه قارچ با تحریك گلبولهای سفید موجب فعالیت هر چه بیشتر دستگاه ایمنی می شود
 
مطالعات نشان می دهد كه در قارچ دو نوع قند به نام های «ترهولوز» و «كیتین» وجود دارد كه دریافت بالای آنها در بدن موجب تحریك سیستم ایمنی بدن می شود، به این ترتیب آنها مانع فعالیت ویروسها و باكتریها شده و از فعالیتهای زیانبار این میكروبها جلوگیری می كند
این سبزی دارای مقادیر مناسبی «روی» است كه وجود این ماده مغذی به حفظ سلامت سیستم دفاع بدن كمك فراوانی می كند
 
جالب است بدانید قارچ دارای تركیبی از گروه «فیتونوترینتهاست» كه به نام «لنتینان» شهرت دارد. این تركیب در قارچهای دكمه ای و صدفی یافت می شود و مانع رشد تومورهای بدخیم می گردد. به علاوه قارچ دارای مقادیر بالایی ویتامین C است و نیز سرشار از سلنیوم می باشد كه فعالیت آنتی اكسیدانی دارد و از بروز سرطان كولون در افراد مستعد پیشگیری می كند
مطالعات نشان داده است، مصرف مرتب قارچ موجب تنظیم میزان هورمون استروژن در خانمها شده و از بروز سرطان پستان جلوگیری می كند
 
این سبزی باعث رقیق شدن خون نیز شده و مانند روغن ماهی به سلامت قلب و عروق كمك فراوانی می كند و با همین مكانیسم احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش می دهد
همچنین این سبزی سرشار از فیبرهای غذایی به نام «كیتین» و «بتاگلوكان» است كه هر دو پایین آورنده كلسترول بوده و به حفظ سلامت قلب كمك می كنند، به طوری كه در هر 100 گرم قارچ یك گرم فیبر غذایی وجود دارد و نیز در همین مقدار قارچ  320  میلی گرم پتاسیم موجود است كه مصرف آن برای افرادی كه از فشار خون رنج می برند، بسیار كمك كننده می باشد
 
قارچ دارای 5/1 ـ 6 درصد پروتئین است كه 70 تا 90 درصد آن جذب بدن می‌گردد همچنین به علت پایین بودن اسید اوریك آن بسیاری از پزشكان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه كرده‌اند
 
ـ دارای ویتامین‌های B2 - B1-B12 - B6 - C  و H است كه برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشكیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان كم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند كه البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشك كردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد
حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و كلسیم می‌باشد
دارای درصد بسیار كمی چربی و كالری و مقادیر مطلوبی از لیستین كه عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیمهای لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد
 
ـ این غذای سلامت و تندرستی Health Food سرشار از انواع آنتی‌اكسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است كه خاصیت ضد سرطانی دارند
[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:45 ] [ نگار رحم خدا ]

برای تعیین نوع بافت خاک مورد نظر می توانید از این نرم افزار استفاده کنید.برای این کار ،درصد های شن،سیلت و رس را در قسمت های مربوطه نرم افزار وارد کنید.بعد از این کار ،نرم افزار نوع بافت خاک را نمایش می دهد.هم اکنون می توانید این برنامه را از وبلاگ (بست دانشجو)دریافت کنید.

 

دانلود

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:38 ] [ نگار رحم خدا ]

مقاله ای به صورت pdf در رابطه با گل جالیز که انگل گیاهان دیگر محسوب می شود.

دانلود از بست دانشجو

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:37 ] [ نگار رحم خدا ]

این پاور پوینت در مورد پرورش مرغ عشق می باشد که شامل عکس است. 

دانلود از بست دانشجو

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:36 ] [ نگار رحم خدا ]

آشنایی با کمپوست و ورمی کمپوست

مقاله ای در مورد کودهای کمپوست و ورمی کمپوست در قالب pdf که میتوانید دریافت کنید.

دانلود از بست دانشجو

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:34 ] [ نگار رحم خدا ]

بهترین راه افزایش میزان مواد مورد نیاز و کاهش آثار سوء موادی که میزان آن از حد طبیعی بیشتر است را بیان می‌کنند و در صورتیکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود باشد، راه حل‌های ترکیبی (مانند کود فسفات آمونیوم) ارایه می‌دهند.
خاکشناسان می‌توانند با شیوه‌های غیر عادی، مثلاً با اضافه نمودن گچ به خاک سدیمی و شستشوی مداوم آن، ساختار شیمیایی و با شخم مناسب و اضافه نمودن کودهای گیاهی به خاک، ساختار فیزیکی آن را بهبود بخشند. آنها گیاهان و جاندرانی را که می‌توانند باعث بهبود کیفیت خاک از نظر شیمیایی یا فیزیکی شوند را براساس نوع خاک پیشنهاد می‌کنند. مثلاً برای خاک‌هایی که دارای کمبود نیتروژن هستند شبدر یا یونجه پیشنهاد می‌کنند و برای خاک‌هایی که به شدت فشرده شده‌اند ولی ساختار شیمیایی مناسبی دارند کرم خاکی پیشنهاد می‌کن
شاخه‌های دانش خاکشناسی

دانش خاک‌شناسی خاک هارا از دو جنبه تحت بررسی می‌دهد و بر همین اساس به دو رشته تقسیم می‌شود.
-پدولوژی یا خاک‌پژوهی خاک‌ها را به عنوان مواد طبیعی بسیار پیچیده، که از هوازدگی فیزیکی و زیست‌شیمیایی بوجود آمده مورد بررسی قرار می‌دهد. یک پدولوژیست خاک را به عنوان یک ترکیب مطالعه می‌کند و کاربردهای آن را مد نظر قرار نمی‌دهد.
-ادافولوژی خاک را به عنوان محیط زیست، رشد و نمو گیاهان مورد بررسی قرارمی دهد. ادافولوژیست‌ها ویژگی‌های خاک را از نقطه نظر حاصلخیزی مورد بررسی قرار می‌دهند.
رشته دانشگاهی خاکشناسی

خاکشناسی یکی از شاخه‌های رشتهٔ کشاورزی است. این رشته با رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی عمران نیز رابطهٔ نسبتاً نزدیکی دارد. مهندس خاکشناس علاوه بر تسلط بر دانش شیمی (شیمی عمومی، شیمی آلی، زیست‌شیمی، شیمی تجزیه و خصوصاً شیمی خاک)، دارای دانش فنی کافی در زمینهٔ نقشه برداری و بررسی تصاویر هوایی و تصاویر ماهواره‌ای هم می‌باشد.
گرایش‌های مهم رشته خاکشناسی
دانش خاکشناسی دارای گرایش‌های تخصصی متعددی می‌باشد. تعدادی از گرایش‌های خاکشناسی در مقطع کارشناسی و تعدادی از آنها در مقطع کارشناسی ارشد قابل انتخاب است.
گرایش‌های مقطع کارشناسی (گرایش در دانشگاه‌های مختلف متفاوت بوده و دانشجو ملزم به پذیرش آن است):
-خاکشناسی محض
-خاکشناسی محیط
گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد (گرایش بر اساس موضوع پایان نامه تعیین می‌شود):
-شیمی خاک
-فیزیک خاک
-بیولوژی خاک
-آلودگی خاک
-حاصلخیزی خاک
-فرسایش خاک
منبع:خاکستون

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:32 ] [ نگار رحم خدا ]

 

زَعفَران یا زفران خوراکی (نام علمی: ‘Crocus Sativus’) گیاهی است از تیرهٔ زنبقیان، و پیاز داران .

-Saffron-Saffron

زعفران  گل و گیاهی کوچک  به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است. ریشه ان پیاز گونه است  و به همین دلیل در مقابل خشک سالی مقاوم است  و سرمای تا زیر ۲۰ درجه را هم تحمل می کند  با سرد شدن هوا  از وسط پیاز  ابتدا گل بیرون می آید و بعد از چندی ، تعدادی برگ  سوزنی باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ گل ، ساقه  سوزنی شکل قرمز سه شاخه  خارج شده  که قرمز است و بخش اصلی و دارویی زعفران است.

گل‌ها بسیار زیبا و دارای ۶ گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی موارد  به رنگ گلی یا ارغوانی باشند. گل‌ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می‌باشد. انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان (قائنات، بیرجند و گناباد)، یزد، کرمان، گیلان و مازندران می‌باشد. در سال‌های اخیر زعفران در کرج و قم نیز کشت شده است.

زعفران به عنوان طعم دهندهٔ غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می‌شود. در فرهنگ عام، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، کاربرد دارد. در گزارش‌های داستان گونهٔ مربوط به مناطق استوایی آسیا، از خمیری نام برده شده که مخلوطی از زعفران و چوب صندل است و این خمیر امروز همچون گذشته به صورت مرهمی آرامش بخش برای پوست‌های خشک مصرف می‌شود.

در لغتنامه ریشه‌شناسی آنلاین آمده‌است که واژهٔ زعفران از طریق زبان عربی به زبان‌های دیگر راه یافته و اصل ریشه آن نامعلوم است.  اما در حقیقت در خصوص این واژه نیز مانند بسیاری از واژه‌های دیگر غربی‌ها در مورد منشاء عربی آن به خطا رفته‌اند ریشه این واژه به پارسی باستان و به سانسکریت برمی گردد و درشاهنامه نیز با تلفظ زفران آمده‌است. این واژه در متون عربی سابقه کمتری از زبان فارسی دارد و متون عربی که واژه زعفران را بکار برده‌اند به کتب ایرانیانی مانند ابوعلی سینا و رازی برمی گردد. گیاه زعفران بومی ایران است و در هیچ کشور عربی بصورت طبیعی نمی‌روید. واژهٔ دیگر فارسی برای گیاه زعفران کُرکُم است. که در فارسی میانه به صورت کورکوم (kurkum) تلفظ می‌شد. در زبان ترکی زفرون (زفرو) و در عربی الزعفران در انگلیسی saffron در اسپانیایی azafrán در فرانسه safrane در ایتالیایی zaferano به هندی zuffron تلفظ می‌شود.

کاشت زعفران در ایران(به خصوص زعفران خراسان) قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه‌است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌است.

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif

 منبع:

- طلای سرخ ایران همچنان بی رقیب. دکتر محمد عجم . روزنامه همشهری۱۳ آذر   ۱۳۸۶


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 19:10 ] [ نگار رحم خدا ]

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس ز اجرای پروژه ای در زمینه سبز کردن سواحل خلیج فارس با استفاده از نوعی گیاهی بومی خبر داد و گفت: این دانشگاه با اجرای مطالعاتی در زمینه آلودگی ها مشخص کرد که برخی آلودگی ها در تغییر جنسیت آبزیان تاثیر دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مدرسی در نشست خبری امروز شنبه با اشاره به زمینه های مطالعاتی این مرکز، افزود: محققان این مرکز پروژه های تحقیقاتی در زمینه بیوتکنولوژی، آلودگی های زیست محیطی، اکوسیستم دریا، تنوع زیستی، گیاهان دارویی، کاربرد گیاهان شور پسند، پتانسیل جلبک ها در تنوع غذایی و مطالعات راهبردی در زمینه تاریخ خلیج فارس انجام داده اند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس، کلون کردن هورمون ژن های رشد و بررسی تنوع ژنتیکی میان گونه های مختلف آبزیان را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این مرکز نام برد و اظهار داشت: این مرکز به دلیل داشتن آزمایشگاه های مجهز در حوزه های مختلف خلیج فارس از پایان نامه هایی در زمینه های مربوط و همچنین در راستای رفع نیازهای منطقه حمایت می کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این مرکز، تحقیقاتی در زمینه آلودگی های محیط زیست بر دریا انجام داده است، خاطر نشان کرد: در این تحقیقات اثر آلاینده های زیست محیطی بر ژنوم موجودات زنده انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان داد که این آلودگی نسبت جنسیتی موجودات دریایی را تغییر می دهد به گونه ای که در برخی از موجودات ژن های نر و در گونه ای دیگر ژن های ماده غالب می شود. به این ترتیب تغییراتی در نسبت جنسیتی موجودات حوزه خلیج فارس ایجاد می کند.

مطالعات در زمینه علوم انسانی خلج فارس

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس با اشاره به مطالعات خلیج فارس از جنبه های علوم انسانی توضیح داد: در این مرکز 2 گروه در حوزه خلیج فارس فعالیت می کنند که شامل گروه تاریخ خلیج فارس و مطالعات راهبردی منطقه خلیج فارس می شود.

وی ادامه داد: در این راستا پروژه های تحقیقاتی در دستور کار قرار دارد که با مشاهده اعضای هیات علمی این دانشگاه در حال اجرا است.

مطالعه در زمینه گیاهان دارویی

مدرسی مطالعه در زمینه گیاهان دارویی این منطقه را از دیگر زمینه های مطالعاتی مرکز نام برد و خاطر نشان کرد: مطالعه در زمینه گیاهان دارویی جزو 5 اولویت برتر ملی است. از این رو در سطح استان مطالعاتی در زمینه تنوع گیاهان دارویی در دستور کار داریم.

وی بابونه را یکی از انواع گیاهان دارویی منطقه نام برد و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده از ماده موثر این گیاه می توان بیش از 100 نوع استخراج دارویی داشت که برای برخی از بیماری ها چون از بین بردن سرفه به کار برده می شود.

وی خرما را از دیگر محصولات دارویی این منطقه نام برد و توضیح داد: خرما علاوه بر تامین غذای بشر دارای خواص درمانی است. این محصول علیرغم شیرین بودن و جذب صد در صدی قند آن از سوی بدن خواص درمانی برای بیماران دیابتی و همچنین جلوگیری از خونریزی و خاصیت ضد سرطانی دارد.

سبز کردن سواحل خلیج فارس با استفاده از نوعی گیاه بومی

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس با بیان اینکه بوشهر طولانی ترین مرز آبی با خلیج فارس را دارد، گفت: سواحل خلیج فارس دارای پتانسیل بسیاری است که می توان با استفاده از این پتانسیل نسبت به سبز کردن سواحل اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از خاصیت هالوفیت می توان به اجرای این پروژه اقدام کرد، ادامه داد: هالوفیت ها گیاهان شورپسند هستند که نوعی از آن به عنوان کاکل در بوشهر به عنوان سبزی مصرف می شود.

وی با اشاره به خاصیت این گیاه اضافه کرد: این گیاه تا زمان بارندگی به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می گیرد ولی با گرم شدن هوا و شورشدن آب نمک زمین را جذب و در خود ذخیره می کند که با استفاده از این گیاه می توانیم سراسر سواحل خلیج فارس را سبز کنیم.

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:55 ] [ نگار رحم خدا ]
محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین: رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر از اجرای پروژه کشت مداوم گیاه "سالی‌کورنیا" با استفاده از آب دریا در این منطقه و تولید "نمک سبز" در آینده‌ای نزدیک خبر داد

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی محمدی، درباره اجرای این طرح خاطرنشان کرد: گیاه سالی کورنیا در بسیاری از مناطق ایران یافت می‌شود و در سواحل زیادی نیز کاشته شده است اما کشت آن هیچ‌گاه به صورت مداوم نبوده و در حد پایلوت بوده‌ است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در کشت گیاهان با آب دریا این است که اگر زمینی به صورت مرتب با آب دریا کشت شود، پتانسیل خود را برای کشت از دست می‌دهد؛ اما چون قرار است در زمین‌های زراعی این طرح از پساب سایت‌های پرورش میگو استفاده شود، این اتفاق نخواهد افتاد. پساب میگو سرشار از مواد آلی است که باعث می‌شود خاک ارزش غذایی خود را از دست ندهد.

ضرورت استفاده از آب دریا برای کشت

به اعتقاد رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر، اگر ایران نتواند در بحران کمبود آب دنیا، استراتژی مشخصی برای استفاده از منابع آب تعریف کند، با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد. این تهدید پیش از هر چیز در حوزه کشاورزی نمایان می‌شود اما می‌توان از ظرفیت آب دریا برای کشت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گیاه سالی‌کورنیا در دنیا به "نمک سبز" معروف است، اظهار کرد: این گیاه شورپسند باعث کاهش شوری آب دریا می‌شود و خیلی زود رشد می‌کند. علاوه بر برگ تازه این گیاه، می‌توان از بذر آن که شبیه کنجد است روغن گرفت و همچنین می‌توان از آن به عنوان خوراک دام استفاده کرد.

راهی برای تثبیت CO2 و حفظ جنگل‌های حرا

محمدی درباره شیوه اجرای این طرح توضیح داد: این طرح با همکاری بنیاد زراعت آمریکا اجرا می‌شود که پروژه‌های زیادی از این دست در سراسر دنیا اجرا کرده است. برای اجرای چنین طرحی در هر هکتار به هزار تا سه هزار دلار سرمایه نیاز است که بخشی از این سرمایه را پارک علم و فناوری تأمین خواهد کرد و باقی مانده را بنیاد زراعت آمریکا از اعتبار خود و از اعتبار اهدایی سازمان ملل تأمین می‌کند. سازمان ملل برای هر تن تولید دی اکسید کربن، 60 دلار جریمه و برای هر تن تثبیت آن 25 دلار جایزه در نظر گرفته است و پیش‌بینی ما این است که در هر هکتار مقدار زیادی تثبیت CO2 داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس با تأکید بر این که این بنیاد بر روی گیاهان شورپسند سراسر دنیا پژوهش کرده‌است، توضیح داد: در پروژه‌های این چنینی از گیاهان بومی منطقه استفاده می‌شود که نظیر آن در کشورهایی مانند مکزیک و مصر انجام شده و ما برای بازدید از پروژه‌ای شبیه به این در سواحل عمان نیز دعوت شده‌ایم.

به گفته محمدی برای پایلوت این پروژه، پنج هکتار زمین در نظر گرفته شده است که به صورت بذر به بذر اجرا شده و پس از تأیید نهایی، برای توسعه آن برنامه‌ریزی می‌شود.

محمدی همچنین درباره بخش دیگر این پروژه گفت: قرار است که پس از اجرای طرح کشت سالی کورنیا، از این شیوه برای توسعه جنگل‌های حرا نیز استفاده شود که هم در اکوسیستم ساحلی، تعدیل آب و هوا و تثبیت CO2 نقش دارد و هم خوراک خوبی برای گاومیش‌ها و سایر دام‌های منطقه است.

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:53 ] [ نگار رحم خدا ]

خلیج فارس (یا شاخاب پارس) آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

 
برترین ها: خلیج فارس (یا شاخاب پارس) آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

 خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود. کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج‌فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.



نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌است. همچنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج فارس» است اما برخی از کشورهای عربی آن را خلیج عربی یا به سادگی، خلیج می‌نامند. سازمان آب‌نگاری بین‌المللی از نام «خلیج ایران» برای این خلیج استفاده می‌کند.

تاریخچه پیدایش خلیج فارس


زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت. خلیج فارس در آغاز، بسیار پهناور بوده به طوری که تا اواخر دوره سوم زمین شناسی بیشتر جلگه‌های برازجان، بهبهان و خوزستان ایران تا کوه‌های زاگرس در زیر آب بوده‌اند.

 

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:19 ] [ نگار رحم خدا ]
صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 28 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب