مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


mihansalamat.com
[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:20 ] [ نگار رحم خدا ]

زیر پوست خشن این گیاه خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای نهفته است: این گیاه باعث تصفیه‌ی خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود.

خدا نکند که گزنه با پوست تماس پیدا کند. در این صورت با بی‌رحمی تمام باعث خارش آن می‌شود. اما اگر به درستی از آن استفاده کنید ورق برمی‌گردد و این گیاه خشن می‌شود بهترین دوست سلامتی شما.

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:19 ] [ نگار رحم خدا ]

گواوا میوه گرمسیری است که عمدتا در کشورهای آسیایی کشت می‌شود. این میوه استوایی که از لحاظ شکل به گلابی شباهت دارد، دارای پوست نازک سبز رنگي است که با رسیدن میوه، زرد رنگ می‌شود. درخت میوه گواوا با نام علمی Psidium guajavaو نام انگلیسی Apple gauava از خانواده Myrtaceae، درختچه‌ای همیشه سبز بزرگ به ارتفاع3 تا 6/4 متر است. اگرچه اين درختچه، بومی حوزه دریای کارائیب و امریکای جنوبی و مکزیک می‌باشد ولی در تمام نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا از جمله هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا پراکنده شده است.

به گزارش "باغدار نيوز"، اين ميوه از قدیم الایام وارد استان­های جنوبی کشور خصوصاً سیستان و بلوچستان و هرمزگان شده و در سال‌های اخیر باغات وسیعی از ارقام اصلاح شده آن ایجاد شده است. برگهاي درخت گواوا، متقابل، بیضی یا مستطیل بیضی تا حدودی نامنظم به طول 7 تا 16 و به عرض 3 تا 15 سانتیمتر، نسبتاً چرمی با رگه‌های موازی و کم و بیش پرزدار در قسمت زیرین می‌باشد. گلها سفید کم رنگ و خوشبو که به تنهایی و یا در خوشه‌های کوچک بر روی شاخه‌ها ظاهر می‌شوند. میوه گواوا، رسیده شیرین و معطر به شکل تخم مرغ یا گلابی شکل به قطر 5 تا 10 سانتیمتر (اندازه میوه از زردآلو تا گریپ فروت) با رنگ گوشت سفید، صورتی تا قرمز در ارقام مختلف که علاوه بر خام­خوری به عنوان دسر در تهیه سالاد، مربا، ژله، کمپوت، بستنی، کیک، ترشی، پودینگ و آب میوه نيز استفاده می‌شود.

درخت گواوا با بذر، قلمه ساقه و ریشه و نيز پیوند به راحتی تکثیر می‌شود. این درختچه بسیار مناسب برای بونسای است و در هر دو آب و هوای مرطوب و خشک، رشد می‌کند. در ارقام مختلف از 90 تا 150 روز بعد از گلدهی، میوه آماده برداشت است. از برگ و پوست درخت و میوه نارس آن در طب سنتی و صنایع رنگرزی استفاده می‌شود. به خاطر وجود اسید اسکوربیک از این میوه در جیره غذایی پرسنل ارتشها در جنگ جهانی دوم استفاده شده است.

گواوا در انواع متنوع از خاکها، از خاک رسی سنگین تا خاک شنی بسیار سبک، کشت می‌شود. از این گیاه به عنوان درختچه زینتی هم استفاده می‌شود. مصرف ميوه گواوا، سیستم گوارشی را تقویت و ضدعفونی می‌کند. از آن جا که این میوه سرشار از سلولز گیاهی، فاقد کلسترول و حاوی میزان کمی کربوهیدرات قابل هضم است برای افرادی که قصد کاهش وزن را دارند می‌تواند مفید باشد. این میوه گرمسیری در بهبود بخشیدن به ظاهر پوست و جلوگیری از ناراحتی پوستی مفید است. آب میوه خام و نرسیده و یا برگ‌های گواوا، سرماخوردگی و سرفه را تسکین می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد، گواوا در جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی نيز موثر است.

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:17 ] [ نگار رحم خدا ]

ریحان نه تنها سبزی خوشمزه‌ای است بلکه دارای خواص درمانی زیادی از جمله محافظت از قلب می‌باشد. به گزارش "باغدار نیوز" به نقل از "همشهری آنلاین"؛ ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی مهم در ریحان عبارتند از: ویتامین K، آهن، کلسیم، و ویتامین A. در فهرست ذیل، بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در ريحان مانند امگا 3 و ویتامین C ذکر نشده و تنها به 4 مورد فوق­العاده پرداخته‌ شده است:

درمان کننده­ي سردردهای عصبی: ریحان آرامش­دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر 20 تا 50 گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشید افسردگی را برطرف می‌کند.

خواص ضد باکتريايي: خواص ضد باکتریایی ریحان مربوط به روغن‌های فرار (روغن‌های ضروری) موجود در آن مانند استراگول، لینالول، سینئول، اوژنول، سابینن، میرسن و لیمونن می‌شود. پژوهشگران ثابت کرده­اند که روغن‌های ضروری ریحان در برابر رشد ناخواسته انواع بسیاری از باکتری‌ها مانند گونه‌های مختلفی که در برابر آنتی بیوتیک‌های معمولی مقاومت نشان داده­اند اثر درمانی و محافظتی خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند.

خواص ضد التهابی: اوژنول (یکی از روغن‌های فرار موجود در ریحان) می‌تواند به مسدود کردن آنزیم سیکلوکسیژناز (COX) در بدن کمک کند. آنزیم COX همان آنزیمی است که در فرمول داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایپوبروفن وجود دارد.

تضمين­کننده سلامت دستگاه قلبی عروقی: ریحان با ویتامین A (از طریق بتاکاروتن)، منیزیم و بسیاری مواد مغذی دیگر که می‌توانند از رساندن آسیب رادیکال‌های آزاد به دیواره سلول پیشگیری کنند، جریان خون را بهبود بخشیده و از اکسیده شدن کلسترول در جریان خون ممانعت می‌کنند.

 

 

 

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:15 ] [ نگار رحم خدا ]

 

۱۵اسفند روز درخــــتـــکـــاری مبارک

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:10 ] [ نگار رحم خدا ]

مجري برنامه تولید محصولات سالم و ارگانیک گفت: فقدان یک سیستم مدون برای کنترل و عرضه این محصولات ارگانيک تحت یک برند مشخص، زمینه‌ ورود افراد فرصت‌طلب به بازار اين محصولات را مساعد کرده است.

به گزارش "باغدار نیوز"، به نقل از "ایسنا"؛ محمد شریفی مقدم با اشاره به آشنا شدن مردم با فواید محصولات کشاورزی ارگانیک و استقبال آن‌ها نسبت به تهیه این موادغذایی در سال‌های اخیر، گفت: مشخص ‌نبودن ارگانی که اجازه عرضه این محصولات را دارد و نبود هماهنگی در مسیر ارائه آن‌ها باعث بروز بی‌نظمی در بازار این نوع مواد غذایی، و سوءاستفاده‌های بسیاري شده است که گاهی در این میان محصولات کشاورزی غیرارگانیک نیز با نام جعلی موادغذایی طبیعی به ‌دست مردمی که طالب استفاده از آن‌ها هستند، می‌رسد.

به گفته وی باید توجه داشت بروز اینگونه موارد تخلف ناشی از کم‌کاری مسئولان در حوزه عرضه، موجب لطمه زدن به باور مردم نسبت به سلامت این نوع محصولات شده است. شریفی مقدم گفت: با توجه به پتانسیل موجود کشور در بخش کشاورزی ارگانیک، می‌توان با تنظیم دقیق فرايند بهره‌برداری، بسته‌بندی و نحوه ارائه این نوع محصولات و کوتاه کردن دست افرادی که تنها با اهداف تجاری و سودجویی وارد بازار عرضه این نوع مواد غذایی شده‌اند، ظرف 2 تا 3 سال آینده به بزرگ‌ترین و موفق‌ترین مرکز تولید محصولات کشاورزی طبیعی و ارگانیک در منطقه تبدیل شویم.

 

[ یک شنبه 11 اسفند 1392 ] [ 19:26 ] [ نگار رحم خدا ]
فوق جاذب­ها ابتدا در اواخر دهه 1960 در آمريکا توليد شدند و انواع تجاري آن در اوايل دهه 1970 به بازار آمريکا عرضه شدند. کاربرد اصلي اين محصولات در ابتدا در کشاورزي و باغباني بود که به عنوان هيدروژل براي نگهداري رطوبت خاک در مراحل رشد گياهان به کار برده مي­شدند. با مرور زمان بر دامنه مصرف فوق جاذب ها در توليد محصولات ديگر نيز افزوده شد و در اين مسير صنايع بهداشتي بيشتر از ساير بخش ها از ويژگي­ها و خواص پليمرهاي فوق جاذب بهره­مند گرديده­اند به گونه­اي که در سال 1982 ژاپن توانست در عرضه پوشک نوزادان و اطفال تحولي پديد آورد و پوشک فوق جاذب را به بازار عرضه نمايد.

alt

فوق جاذب ها شبکه هاي پليمري هستند که خاصيت نگهداري حلال را در ساختمان خود دارند. آنها از نظر کشساني تمايل دارند که نرم باشند و از لحاظ اسمزي بسيار فعال هستند. فوق جاذب ها داراي وزن مولکولي بي نهايت و اتصالات عرضي هستند که اين اتصالات باعث تشکيل يک شبکه سه بعدي غير قابل حل در حلال مي شود. هرگاه حلال درون شبکه فوق جاذب، آب يا محلول هاي آّبي باشد، فوق جاذب را هيدروژل گويند. فوق جاذب هاي پليمري داراي خاصيت جذب فوق العاده آب در محلول هاي رقيق الکتروليت ها و يا آب خالص بوده و در شرايط متفاوت با مرحله جذب از نظر دما و pHقادر به دفع آن هستند. اينگونه فوق جاذب­ها در حين جذب و يا دفع آب مي توانند موادي را که در آنها بارگذاري شده است (مانند کود، دارو، سم و ...) با شدت مناسبي پس داده و همانند مخزني از ذخيره اين مواد عمل کنند. اين مواد  ويژه به علت آن­که قادرند شرايطي را فراهم آورند که بتوان بر بسياري از تنگناهاي بخش کشاورزي فائق آمد بسيار مورد توجه قرار گرفته­اند. فوق جاذب هاي پليمري مي توانند در چرخه هاي متفاوت جذب و دفع که از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشند و برخي از مشکلات زيست محيطي و بيولوژيکي را نيز به حداقل برسانند مورد استفاده قرار گيرند.

پليمرهاي فوق جاذب آب مي توانند مقادير زيادي آب ويا محلول آبي را جذب نموده و متورم شوند. اين مخازن ذخيره اي کوچک وقتي که در داخل خاک قرار مي گيرند، آب حاصل از بارندگي و آبياري را به خود جذب نموده و از فرونشست آن (Leaching) جلوگيري مي نمايند. پس از عمل جذب و در اثر خشک شدن محيط، آب داخل پليمر به تدريج تخليه مي گردد و بدين ترتيب خاک به مدت طولاني و بدون نياز به آبياري مجدد مرطوب مي ماند.

alt

 

 

 

[ یک شنبه 11 اسفند 1392 ] [ 19:19 ] [ نگار رحم خدا ]

اهمیت طب سنتی کشت گیاهان دارویی را رونق بخشید

تا سال 89، استقبال چندانی از کشت گیاهان دارویی در استان نمی‌شد، اما با توجه به فرهنگ‌سازی و اهمیت طب سنتی و اجتناب از مصرف داروهای شیمیایی و جنبه صادراتی، هم‌اکنون استقبال از این محصولات به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: سال 86 سطح زیر کشت گیاهان دارویی 376.5 هکتار بود که از این میزان کشت، 278 تن محصول تولید و عرضه شد، اما در سال 91 کشت این محصول به 678 هکتار افزایش یافت که از این میزان سطح زیر کشت 600 تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید شد.

ایوب ایرانیفام افزود: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود این سطح زیر کشت به 777 هکتار افزایش یابد که از این میزان حدود 730 تن محصولات گیاهان دارویی برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال کشاورزان و باصرفه بودن تولید گیاهان دارویی برنامه‌ریزی شده است که در سال زراعی آینده بیش از 900 هکتار کشت شود.

ایرانیفام ادامه داد: عمدتاً بیشتر تولیدات گیاهان دارویی در راستای صنایع تبدیلی استفاده می‌شود که صنایع نیز آن را فرآوری و به بازارهای مختلف عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: تا سال 89، استقبال چندانی از کشت گیاهان دارویی در استان نمی‌شد، اما با توجه به فرهنگ‌سازی و اهمیت طب سنتی و اجتناب از مصرف داروهای شیمیایی و جنبه صادراتی، هم‌اکنون استقبال از این محصولات به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: با فرآوری گیاهان دارویی، ارزش افزوده آنها باعث شده کشت و تولید این محصولات صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

ایرانیفام تأکید کرد: کشت گیاهان دارویی از بسیاری محصولات دیگر درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان دارد و شنبلیله، یونجه، گزنه، ریحان، شوید، بابونه و انواع دیگر گیاهان دارویی ازجمله این محصولات هستند که در استان کشت می‌شوند.

وی در پایان اظهار داشت: با رونق گیاهان دارویی کشت این محصولات به‌طور تدریجی از سنتی فاصله و به‌صورت مکانیزه تولید می‌شود.

[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 17:9 ] [ نگار رحم خدا ]

خار مریم:

گیاه خار مریم بومی مناطق مدیترانه بوده، و عصاره آن قرنهاست که به عنوان تقویت کننده کبد شناخته شده است و گیاه شناسان حدود 2000 سال است که از دانههای آن برای درمان بیماریهای مزمن کبدی و محافظت از کبد در مقابل سموم استفاده میکنند.

عصاره گیاه میلکتیستل دارای ماده موثره سیلی مارین میباشد که امروزه در ایالات متحده آمریکا در طب جانشین و مکمل متداولترین فرآورده مصرفی برای بیماران کبدی میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خواص گیاه خار مریم یا میلک تیستل:

 ♦ کمک به سم زدایی
 

•     اتانول

  •     آلاینده های محیطی
  •     آلاینده های شیمیایی مانند حشره کش ها
 

•     داروهای شیمیایی مانند استامینوفن، تتراکلریدکربن و داروهای هپاتوتوکسک مانند ضد صرع ها

 ♦ بازسازی سلول های کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت (کمک درمان هپاتیت های مزمن)
 ♦ کمک به درمان:
  •     مسمومیت های کبدی*
  •     سیروز و فیبروز کبدی
  •     اختلالات کیسه صفرا
  •     هپاتیت های مزمن
 ♦  درمان برخی مشکلات کبدی از جمله آسیب های کبدی سمی متابولیک (مانند کبد چرب)
 ♦ کاهش تولید هیستامین
 ♦ مهار تولید لکوترین ها و پروستاگلاندین ها
 ♦ مهار رشد یاخته های ماهیچه صاف دیواره عروق و پیشگیری و درمان بیماری های عروقی ناشی از چربی خون
 ♦ جلوگیری از پوکی استخوان و تجمع آهن درون یاخته ای (تاکسی فولین یکی از ایزومرهای سیلیمارین با خواص استروژنی قابل ملاحظه می باشد)
 ♦ جلوگیری از کاهش ذخایر گلوتاتیون درون یاخته ای و کاهش ورود سموم مختلف به هپاتوسیت ها و در نتیجه محافظت سلولی
 ♦ مهار سنتز کلسترول و مهار آنزیم HMG-coA
 ♦ افزایش HDL و کاهش مقدار کلسترول در کبد
 ♦  مهار اکسیداسیون LDL
 ♦ حذف و کاهش رادیکال های آزاد و جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدها
 ♦ جلوگیری از تشکیل پراکسیدهای چربی در میتوکندری و میکروزوم های کبدی
 ♦ تحریک روند ترمیم یا regeneration کبد و تقویت تولید پروتئین

 

* تجمع بیش از حد پروتئین های خارج سلولی فیبروز کبدی که در مراحل پیشرفته منجر به سیروز و نارسایی کبدی شده و اغلب بیمار را نیازمند پیوند کبد می سازد.

[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 17:2 ] [ نگار رحم خدا ]

فراموشم مکن  (نام علمی: Myosotis scorpioides) نام یک نوع بوته زینتی با گل‌های کوچک و سفید آبی رنگ، گیاهی همیشه سبز و عاشق رطوبت بوده و دارای دوران گلدهی طولانی در فصل تابستان است. گل‌های آبی کم رنگ و ریز و کوچک این گیاه دارای یک نقطه یا چشم نارنجی زرد رنگ در مرکز هستند. برگ‌های قاشقی شکل این بوته زینتی در جوانی دارای کرک‌های ظریفی هستند. این گیاه اغلب به عنوان یک گیاه آبزی حاشیه‌ای یا کناره‌ای شناخته می‌شود. تکثیر و ازدیاد آن ها توسط قلمه‌های نیمه‌رسیده ته‌دار یا پاشنه‌دار برگرفته شده در بهار یا کاشت بذر در ابتدای تابستان در هوای آزاد و یا تقسیم ریشه گونه‌های چند ساله در بهار انجام می‌شود

 

[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 17:1 ] [ نگار رحم خدا ]
صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 ... 28 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب